Blood Tests Large

هنگامی که دکتر آزمایش خون را در طی چکاپ انجام می دهد، هدف این است که بداند بدن شما چگونه کار می کند و بیماری هایی نظیر دیابت یا بیماری های قلبی که ممکن است نشانه های واضح نداشته باشند تشخیص داده شود. یک تست خون بیماری های داخل بدن شما را تشخیص می دهد.
ممکن است در طول چکاپ آزمایش خون های مختلف انجام دهید. چهار آزمایش خون برای تعیین وضعیت سلامتی شما مهم است. 
لیست آزمایش چکاپ کامل


1. آزمایش قند خون

Bigstock Doctor Making Blood Sugar Test 51906649 1280x800

چه چیزی را اندازه گیری می کند:
این آزمایش نیاز به 8 ساعت ناشتایی دارد. سطح گلوکز (قند) در خون شما. افزایش قند خون نشانه این است که بدن شما به اندازه کافی انسولین تولید نمی کند – انسولین هورمونی است که قند را به سلول ها منتقل می کند تا برای انرژی مصرف شود- یا از کارآیی انسولین استفاده نمی کند. سطح قند خون بالا می تواند نشان دهنده دیابت یا پیش دیابت باشد (قند خون نرمال چند است؟).
هر چند وقت باید آزمایش انجام شود:
پزشک باید میزان قند خون ناشتا یا HbA1C را - قند خون متوسط در سه ماه گذشته - یک بار در سال و یا بیشتر در صورت فشار خون بالا، بررسی کند.
چه مقدار قند خون سالم است:
کمتر از 100 میلیگرم در دسی لیتر (mg / dL) در آزمایش قند خون و HbA1C کمتر از 5.7٪.
اگر سطح قند خون بالا باشد چه باید بکنید:
اگر در مرز هستید، مقادیر پیش دیابت بین 100 تا 125 میلی گرم در دسی لیتر، تغییرات شیوه زندگی می تواند از پیشرفت دیابت به دیابت کامل جلوگیری کند. رژیم غذایی سالم، از دست دادن وزن و حداقل 150 دقیقه ورزش در هفته می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به نصف کاهش دهد.


2. پروفایل چربی


چه چیزی را اندازه گیری می کند:
بهتره 14 ساعت ناشتایی باشد. سطح کلسترول بد و تری گلیسیرید برای ارزیابی خطر بیماری قلبی.
هر چند وقت باید آزمایش انجام شود:
زنانی که در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند و یا مبتلا به دیابت هستند باید یک بار در سال آزمایش شوند. کسانی که در معرض خطر عادی هستند باید در خصوص دفعات آزمایش از پزشک خود بپرسند.
چه مقدار چربی سالم است:
کلسترول کمتر از mg / dl 200؛ کلسترول HDL بیش از 50 میلی گرم / دسی لیتر؛ کلسترول LDL کمتر از 130 میلیگرم در دسی لیتر (کمتر از 100 میلی گرم در دسیلیتر برای زنان در معرض خطر بالای بیماری قلبی)؛ و تری گلیسیرید کمتر از 150 میلی گرم / دسی لیتر.
اگر سطح چربی بالا / پایین باشد چه باید بکنید:
چربی های ناسالم را از گوشت قرمز، فراورده های لبنی و غذاهای سرخ شده محدود کنید. همچنین مراقب غذاهای حاوی کلسترول بالا مانند زرده تخم مرغ، پنیر و صدف باشید. غذاهایی که کلسترول ناسالم را کاهش می دهد مصرف کنید، از جمله آجیل، ماهی، بلغور جو دوسر، و روغن های گیاهی.


3. تست هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) و T4

Blood Test In A Test Tube

چه چیزی را اندازه گیری می کند:
این آزمایش نیاز به ناشتایی ندارد. تیروئید غده ای در گردن است که هورمون هایی را تولید می کند که متابولیسم را تنظیم می کنند. زنان بیشتر از مردان در معرض کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید هستند. تست TSH و T4 سطح هورمون را اندازه گیری می کند تا مطمئن شود که تیروئید شما به درستی کار می کند.
هر چند وقت باید آزمایش انجام شود:
اگر بیش از 60 سال دارید، درباره آزمایش تان با دکتر خود صحبت کنید. همچنین اگر علائم کم کاری تیروئید یا پرکاری تیروئید دارید سطح چربی خود را بررسی کنید. علائم کم کاری و پرکاری تیروئید عبارتند از:
• خستگی
• ضربان قلب سریع
• افزایش اشتها
• حساسیت بیشتر به سرما
• ضعف عضلانی
• موها و ناخن های شکننده 
• افزایش یا کاهش وزن.
چه مقدار هورمون سالم است:
TSH بین 4/0 تا 4.0 میلی لیتر در لیتر و T4 از 4.5 تا 11.2 میکروگرم در هر دسی لیتر.
اگر سطح هورمون شما بالا / پایین باشد چه باید بکنید:
کم کاری تیروئید با هورمون مصنوعی تیروئید که روزانه به صورت خوراکی مصرف می شود، درمان می شود. پرکاری تیروئید با ید، رادیواکتیو، داروهای ضد تیروئید یا جراحی درمان می شود.


4. آزمون ویتامین D

Hand Holding Vitamin D Test Vial


چه چیزی را اندازه گیری می کند:
سطح ویتامین D در خون شما. ویتامین D برای قدرت استخوانی و سایر امور مهم بدن ضروری است. زنان مسن تر بیشتر در معرض کمبود ویتامین D هستند، زیرا با افزایش سن پوست ما این ویتامین را به طور موثر در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب تولید نمی کند.
هر چند وقت باید آزمایش انجام شود:
بر اساس سن، رژیم غذایی و میزان آفتاب دریافتی، از دکتر خود بپرسید که آیا به این آزمون نیاز دارید یا خیر (قرص ویتامین دی 50000).
چه مقدار ویتامین دی سالم است:
بیش از 30 نانوگرام / میلی لیتر (نانوگرم در میلی لیتر)
اگر سطح ویتامین دی شما پایین باشد چه کاری باید بکنید:
غذاهای حاوی ویتامین D، مانند لبنیات و آب پرتقال غنی شده مصرف کنید. اگر نیاز به مکمل ویتامین D دارید، از پزشک خود بخواهید مکمل تجویز کند.


5- شمارش گلبول های قرمز خون (CBC):


این آزمایش نیاز به ناشتایی ندارد. این شمارش کامل خون، گلبول های قرمز خون شما (که اکسیژن را در تمام بدن حمل می کند)، گلبول های سفید خون (سلول های ایمنی بدن) و پلاکت ها (که به لخته شدن خون کمک می کند) و همچنین شکل، نوع و اندازه این سلول ها را اندازه گیری می کند. روند در طول زمان مهمتر از هر یک از نتایج است: شمارش گلبول های قرمز ممکن است به معنی کم خونی باشد. تغییرات تعداد و نوع گلبول های سفید خون می تواند مشکلاتی در مغز استخوان ایجاد کند.


6- پانل کلیه:


این آزمایش نیاز به ناشتایی ندارد. این آزمون به شما می گوید که کلیه های شما عملکرد خوبی دارند یا خیر. این آزمون شامل اندازه گیری سدیم، پتاسیم، کلسیم، نیتروژن اوره، کراتینین، دی اکسید کربن، کلرید، گلوکز و فسفات است.


7- پانل کبد:


این آزمون آنزیم های کبدی را اندازه گیری می کند. نتایج نشان دهنده سلامت عمومی و عملکرد آن عضو است. اگر دارویی می خورید که ممکن است به کبد صدمه بزند این آزمایش را انجام دهید.


8- آزمایش ادرار:

Urine Test Might Find Pancreatic Cancer Early RM 722x406


این آزمایش خون نیست، اما یک معاینه کامل شامل آزمایش ادرار نیز می باشد. تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی می تواند مشکلاتی را که هنوز نمی تواند دیده یا احساس شود، مانند مقدار کمی خون در ادرار، شناسایی کند.